احادیث و سخنان

احادیث تفسیری امام رضا سوره مطففین

متن حدیث
سوره المطففین ( ۸۳ ) الصدوق قال : حدّثنا محمّد بن إبراهیم المعاذی ، قال : حدّثنا أحمد بن محمّد بن سعید الکوفی الهمدانی ، قال : حدّثنا علیّ بن الحسن بن علیّ بن فضال عن أبیه ، قال : سألت الرضا علیه السلام عن قول الله عزّوجلّ ( کلّا إنّهم عن ربّهم یومئذ لمحجوبون ) . فقال : إنّ الله تعالی لایوصف بمکان یحلّ فیه فیحجب عنه فیه عباده ، و لکنّه یعنی أنّهم عن ثواب ربّهم لمحجوبون ، قال : و سألته عن قول الله عزّوجلّ ( و جاء ربک و الملک صفّاً صفّاً ) فقال : إن الله تعالی لایوصف بالمجی ء و الذّهاب تعالی عن الانتقال ، إنّما یعنی بذلک و جاء أمر ربّک و الملک صفّاً صفّاً ، قال : و سألته عن قول الله عزّوجلّ ( هل ینظرون إلّا أن یأتیهم الله فی ظلل من الغمام و الملائکه ) قال : یقول : هل ینظرون إلّا أن یأتیهم الله بالملائکه فی ظلل من الغمام ، و هکذا نزلت ، قال : و سألته عن قوله تعالی ( سخر الله منهم ) ، و عن قوله ( الله یستهزء بهم )
، و عن قوله ( و مکروا و مکر الله ) ، و عن قوله ( یخادعون الله و هو خادعهم ) فقال : إنّ الله تعالی لایسخر و لایستهزء و لایمکر و لا یخادع ، و لکنّه تعالی یجازیهم جزاء السخریه ، و جزاء الاستهزاء ، و جزاء المکر و الخدیعه ، تعالی الله عمّا یقول الظالمون علواً کبیراً .
سوره مطفّفین ( ۸۳ ) صدوق گوید : محمد بن ابراهیم معاذی ، از احمد بن محمد بن سعید کوفی همدانی ، از علی بن حسن بن علی بن فضال ، از پدرش روایت کرده است که گفت : از حضرت رضا (ع) درباره این قول خداوند عزّوجلّ ( حقّا که آنها در چنین روزی از پروردگارشان در حجابند ) ۱ سؤال کردم ، فرمود : خدای تعالی به بودن در مکانی توصیف نمی شوند تا این که در آن مکان از ( نگاه ) بندگانش محجوب و در پرده باشد بلکه مقصود این است که از ثواب پروردگارشان محجوب ( و محروم ) هستند . راوی گوید : نیز از آن حضرت درباره این سخن خدای عزّوجلّ ( و خداوند آمد و ملائکه صف در صف ) ۲ پرسیدم ، فرمود : خدای تعالی به آمد و شد توصیف نمی شود ، شأن او برتر از انتقال ( از جایی به جایی ) است ، بلکه مقصود این است که فرمان پروردگارت بیاید و فرشتگان صف در صف حاضر شوند . راوی گوید : همچنین از این فرموده خدای عزّوجلّ ( هل ینظرون إلّا أن یأیتهم اللّه فی ظلل من الغمام و الملائکه
) ۳پرسیدم ، فرمود : می فرماید : هل ینظرون إلّا أن یأیتهم اللّه بالملائکه فی ظل من الغمام ( آیا منتظرند که خداوند فرشتگان را در زیر سایه هایی از ابرها نزدشان بیاورد ؟ ) آیه ( در اصل ) این گونه نازل شده است ، راوی گوید : همچنین از این قول خدای تعالی ( خداوند آنها را مسخره کرد ) ۴ و ( خداوند آنها را با استهزاء گرفت ) ۵ و ( و آنها مکر بکار بردند و خداوند مکر برد ) ۶ و ( با خداوند خدعه کردند و خداوند با آنها خدعه کرد ) ۷ سؤال کردم ، فرمود : خدای متعال نه مسخره می کند ، نه استهزاء ، نه مکر ، و نه فریب می دهد ، بلکه ( مقصود این است که ) خدای تعالی کیفر تمسخر و استهزاء و مکر و خدعه به آنان می دهد . خداوند بسی برتر و والاتر از آن چیزهایی است که ستمگران در حقّ او می گویند۸ .
منبع حدیث
۱- مطففّین / ۱۵ . ۲- فجر / ۲۲ . ۳- بقره / ۲۱۰ . ۴- توبه / ۷۹ . ۵- بقره / ۱۵ . ۶- آل عمران / ۵۴ . ۷- نساء /۱۴۲ . ۸- عیون اخبار الرضا۱/ ۱۲۵- ۱۲۶ .
برگرفته از کتاب دانستنی های امام رضا علیه السلام دانستنی های رضوی۲

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *