اخلاق و فضائل

معنای آل و امت

حدیثی از امام رضا (ع) علمای عراق در حضور مامون از امام (ع) پرسیدند:
اخبرنا یا اباالحسن عن العتره هم آل او غیر آل؟ فقال الرضا (ع): هم الآل.
فقالت العلماء: فهذا رسول الله (ص) یوثر عنه انه قال: «امتی آلی» و هولاء اصحابه یقولون بالخبر المستفیض الذی لا یمکن دفعه «آل محمد (ص) امته» فقال ابوالحسن الرضا (ع): اخبرونی هل تحرم الصدقه علی آل محمد؟ قالوا: نعم. قال (ع): فتحرم علی الامه؟ قالوا: لا.
قال: هذا فرق بین الآل و بین الامه. [۷۰] .
آل، در لغت به معنی اهلبیت است. و اهل حدیث گفتهاند: آل نبی آنهایی هستند که زکات بر آنها حرام است و در عوض خمس به آنها تعلق میگیرد. دستهای گفتهاند: آل پیرو و مطیع را گویند.
قاضی حسین بن مسعود بغوی در کتاب «شرح سنه الرسول» روایت کرده که از پیغمبر (ص) پرسیدند: چگونه بر شما درود بفرستیم؟ فرمود: بگویید: اللهم صلی علی محمد و آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم و بارک علی محمد و آل محمد، کما بارکت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید.
در کتب لغت آل را به معنی اهلبیت و اهلبیت را به معنی آل نوشتهاند و چنین تفسیر کردهاند که اصل آل اهل بوده وهاء به همزه تبدیل شد. و دلیل این مطلب اینکه هاء برای تصغیر آمده، چنانچه در تصغیر آل، اهیل گفتهاند که اسماء به اصل خود بازگشت میکند.
مسلم بن حجاج و ابوداود سجستانی و نسائی در تفسیر آل روایت کردهاند که در بیان آل از پیغمبر (ص) شنیدیم فرمود: ان هذه الصدقات انما هی
[صفحه ۱۱۱]
اوساخ و انها لا تحل لمحمد و لا لآل محمد.
مالک بن انس هم در موطا خود آورده است که:
قال رسول الله (ص): الصدقه لآل محمد (ص) انما هی اوساخ الناس.
زید بن ارقم روایت کرده که در باب حرمت صدقات بر آل، مراد: آل علی، آل جعفر، آل عباس و آل عقیل هستند.
و خلاصه احادیث فریقین در معنی آل، اهلبیت پیغمبر (ص) میباشد. [۷۱] .
بر گرفته از کتاب چهره درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس علیه السلام نوشته آقای علی ربانی خلخالی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *